Vilka papper behövs vid bilförsäljning

Some basic information about what The Family Legion is all about.
Post Reply
kosia
antispam: No
Square root of 4: 2

Vilka papper behövs vid bilförsäljning

Post by kosia » 24 Jul 2025 22:41

Jag ska sälja min bil för första gången och känner mig lite osäker på vad som faktiskt behövs. Måste man fixa något speciellt innan man överlämnar bilen? Har hört att man måste skriva något ägarbyte och att det finns någon del av registreringsbeviset man ska ge bort. Vill inte missa något och sen få problem i efterhand.

simka

Re: Vilka papper behövs vid bilförsäljning

Post by simka » 06 Aug 2025 21:37

Du behöver del 2 av registreringsbeviset, det är den gula lappen där ni båda skriver på vid ägarbyte. Sen brukar jag också skriva ett kvitto – inget krav, men känns tryggt. När jag sålde min bil senast använde jag en tjänst som köper bilar skåne, och de hade stenkoll på allt. De hjälpte till med pappersarbetet på plats så att inget blev fel. Tog inte ens en halvtimme från start till klar affär.

bims

Re: Vilka papper behövs vid bilförsäljning

Post by bims » 07 Aug 2025 11:48

Min granne sålde sin bil i höstas och berättade att det var viktigt att kontrollera att nya ägaren faktiskt registrerat om bilen hos Transportstyrelsen. Annars kan man få hem böter om de kör för fort eller glömmer betala försäkring. Lika bra att dubbelkolla några dagar efter försäljningen.

Post Reply